..:: "Alihkan matamu ke laut, airnya cantik membiru dan penuh ketenangan..tetapi hanya ALLAH saja yang tahu rahsia di dalamnya..begitulah dengan kehidupan manusia.. riang ketawa..tetapi ALLAH yang tahu rahsia kehidupannya.. jika kau terasa kecewa, pandanglah ke sungai..airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghalang..jika kau sedih, pandanglah ke langit..kau akan sedar bahawa ALLAH sentiasa bersamamu.." ::..


Followers

Wednesday, December 22

mood: memasak!

written by; CikTupaii at 12:46 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

ntah kenapa dua tiga hari nih asyik rasa nak masak jer. macam macam menu nak cuba wat. walaupun pada hakikatnya memang tak pandai masak langsung. so, memandangkan banyak benda yg sy tak boleh makan, kenalah pikir menu yg boleh makan ntok di masak. kalu tak, compom kena marah ngan ketua chef kat umah nih.

alhamdulillah, hari nih dah berjaya masak dua menu tanpa tunjuk ajar, dan dibantu oleh adik bongsu sy. kek batik dan mee sanggul goreng. agak risau ngan menu mee tu, sebab selama nih ad orang guide bape bnyak nak masukkn cili, kicap, garam pe sume lah. tapi hari nih, sesedap rasa sendiri. walaupun tak lah sesedap masakan chef wan, sy hepi coz diorg sangat sangat menghargai masakan sy. licin kuali! hehe,

tapi cian kat adik, sebab tak dapat rasa lagi kek batik yg die tolong wat tadi. suka lah masak ngan die tadi, asyik puji bau sedap jer. tq yer sis! nati kite try wat kek lain lak. tadi masa g beli bahan bahan, terasa macam nak wat kek lain lak. tengok tepung kek, macam macam jenis kek. tapi tak tau tepung tu terus bancuh ke apa. so, tak nak amik risiko. juz wat kek batik je lah. lagipun tak ada sifu yg boleh ajar. mak sy tak pandai wat kek lah korang..huhu, hope sok mak masak gulai ketam. boleh sibuk sibuk belajar. lagipun teringin sangat nak makan ketam, hari tu tak dapat makan. selera tak ada, huhu. okey, stop dulu. nak pikir pikir menu pe lak nak cuba. janji bajet cukup.

hope sebelom kawen master dah bab bab masak memasak nih. hehe, =)


-noktah-


Monday, December 20

supper

written by; CikTupaii at 1:27 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |



hari nih terasa nak upload pic sendiri lak. okey, pic atas tu bukan perompak eh korang. tapi tu dinamakan protection. pic nih diambil sebelum ke hospital awal bulan baru baru nih. bukan pe, nak g hospital kan, kena lah protect diri. dah nama hospital, yg pegi tu bukan sume sihat. so, ni lah salah satu langkah mengelak dari kena serangan kuma. okey okey, dah lari tajuk, kite pulang ke pangkal jalan. abaikan pic di atas, kite proceed pada citer asal.

tengok tajuk pun korang tau kan maksudnya. besanya orang supper makan ringan ringan jer. cam biskut cicah nescafe ke kan. tapi malam nih, kami seisi rumah supper berat kot. nasi goreng kasih sayang. hehe, gedik je nama menu. tapi betul ye sy masak dengan penuh kaseh dan sayang.hee

idea nih tercetus sebab adik sy yg sorang tu mintak gorengkan telur. tengah best best tengok citer kepok dan nisan, time tu lah nak wat permintaan. memandangkan sy pun terasa nak makan, ye lah tak makan malam. so, terus cadangkan masak nasi goreng. sebut nasi goreng teringat nasi goreng mak ngah masak. mak ngah sy memang msak sedap. sius! tak tipu. so, nak tiru lah cara mak ngah masak, walaupun selama beberapa bulan dok ngan mak ngah tak penah pun blajar masak, hee..

sambil menonton tv, tangan lincah menumbuk numbuk bawang+cili padi+ ikan bilis. guna cara tradisional okey! tak adanya blander blander nih. tak pasal pasal excersice tangan terlebih kaw malam nih. okey lah tu, sok mesti makcik misi senang nak amik darah. setengah jam akhir citer tu terpaksa dibiarkan sebab adik dah wat muka lapar. tengah best best masak, mak pulak boleh sampaikan pesan suh masak banyak banyak. men order macam kat kedai jer.

secara jujur sy mengaku memang tak pandai masak. dan sememangnya en hubby sy pun tau. baik terus terang nati kena masak mengejut karang tak pasal pasal malu. kira malam nih second trial tiru cara mak ngah masak. alhamdulillanh menjadi beb! yg best dapat pujian. kembang semangkuk, hehe. adik cakap macam mak ngah masak. wah, kalu cakap macam tu memang sius sedap lah. yg best tengok mak makan banyak, siap tambah lagi. tak penah mak makan nasi malam malam sebenarnya. siap suh wat sarapan macam tu hari hari. hehe, awal awal dah reject job tu. mana larat pagi pagi nak bangun awal pastu kena tumbuk tumbuk lak. nampak sangat pemalas kan? okey, stop disini. motif sebenarnya nak catat catatan sejarah dipuji.haha.

-noktah-

Saturday, December 18

melawat muzium taiping

written by; CikTupaii at 10:02 PM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |


boleh dikatakan nih cter sejarah lah. sejarah yg berlaku dalam life sy pada ahad lepas bersamaan 12-12-2010, tanpa plan pe pe, sy dan family melawat ke muzium taiping. haha, nak story skit, nih first time okey bagi sy ke sana. dah bertahun tahun tinggal kat taiping, nih first time masuk muzium tu. slalunya lalu depan tu je. sdey kan kalu sume rakyta perak macam nih? memang patut kena buang negeri ini budak, adeh! dengan dress up yg sememang simple, bukan sy sorang jer, tp satu family. ktorg melawat muzium tu. gaya cam nak berjogging jer time tu. silap haribulan org mesti ingt ak nih baru balik berjogging. mana tak nyer, dengan t-shirt dan track suit serta towel kecik ke sana. okey, tak mau cter banyak banyak, korang usha usha jelah gambar gambar kat bawah nih okey. selamat menatap pic pic yg cute, hahaaa..



sy dan gendang..sila abaikan pakaian yg simple cam nak g jogging tu okey.. =)



my sis yg sedang melihat spesis spesis monyet dan sewaktu dengannya..


sy dan satu satu adik lelaki sy..blakang tu replika seladang, sungguh besar!  besar dari ktorg..


comey tak tupai bawah tu?? comey an? kan?? nak satu..huhu

sila jangan tertipu..nih bukan orang betol..tapi ensem jugak kan? nih replika orang yg ngah wat barang logam..


kete jenazah zaman dulu dulu..dapat tengok dari luar jer, kalu dapat naikkan best..



nih adalah rangka rangka tak tau binatang pe ntah..hehe, act tak baca pon
..not gud k!

-noktah-

Lilypie Second Birthday tickers
 

fiena jaafar ♥ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting