..:: "Alihkan matamu ke laut, airnya cantik membiru dan penuh ketenangan..tetapi hanya ALLAH saja yang tahu rahsia di dalamnya..begitulah dengan kehidupan manusia.. riang ketawa..tetapi ALLAH yang tahu rahsia kehidupannya.. jika kau terasa kecewa, pandanglah ke sungai..airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghalang..jika kau sedih, pandanglah ke langit..kau akan sedar bahawa ALLAH sentiasa bersamamu.." ::..


Followers

Friday, July 30

29 July 2010

written by; CikTupaii at 4:27 AM 3 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |


genap suda umor sy 21 tahun, tp still muda remaja k! nak maintain muda smpai bler2..boleh ke? tarikh nih menandakan tahap kematangan sy pn patut meningkat. tp xtau lah makin matang ke idak, kte tggu dan lihat. btw, nk wish thnaks kat sume yg wish for my besday.. terima kasih atas ucapan dan doa kalian.. =)

to my family, thanks jugak wish n bg kata2 semangat especially my MOM.. tq mak, sebab xpenah putus2 bg semangat kat akak. mse call td, agak terharu bler mak cakap "jgn sdey klu kne tahan wad nti sorg2" n "adik2 xpe, biar ayah jge, skg nih mak nak jge akak"..waa, sungguh2 terharu..cian diorg kne abai, heheh. xpelah mak, hr first jer, nti mak dtg jugak.

to hubby. tq adiah2 yg awal tu ngan kuar kelmarin. sempat jugak countdown sebelum balik.. =) tq jugak sebab bg pnjm bahu time kuar tu. rse lega skit bler dah lontarkan air mata kuar malam tu. hehe, sy pn xtau knp tbe2 boleh nangis. myb time tu sepi kot, tu pasal sume bebanan t'lintas time tu..hee~ nti pnjm bahu kamu lg yer.. =)

suda tamat.. nak ucap skali lg thank you kat sume kawan2 yg wish, doakan ntok fna, bg semangat. tu sume penting sgt wat mse skg, at least trse kurg skit beban yg ditanggung..huhu.. ntok my bff, sh. nadia; thank you "kinder bueno". rumte fna pesan nti nak bg tgk dlu ingredients die..sbb sy dah makin montel..heheh~


Tuesday, July 27

♥ interesting blog award from miss eira.. ♥

written by; CikTupaii at 5:39 PM 2 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |



setelah penat m'abiskan mse stu hari di lab..
mmg letih kot,,
dr pg smpai petang m'abiskan mse di lab,
tp, yg pasti, msh b'tenaga ntok b'on9..
tmpt yg menjadi tarikan di hati,
ntok stiap kali b'on9,
of course lah blog n fb!
tbe2 t'view di chat box blog,
(bkn ter, tp mmg slalu view stu pn..hee~)
cik eira offer award lg lah..
sy trime award nih..sebab 1 soklan jer..hee~

soklanny berbunyi;
tujuh keajaiban tentang diri sy;

1. menembam dgn sekelip mata,.(korg jgn jeles lihat pipiku..hee~)
2. berat naik mendadak..aiseh! hebat sgt nih..
3. peha semakin membesar..(ad tips x korg?)
4. semakin membulat..eheheh~
5. dalam tempoh 3hr, berat dan pipi semakin menaik..(rumte tgur pipi tu)
6. waktu tido dah kurg..(almaklumlan org skt..huk2~)
7. sy sgt hebat makan smbl tido..mgkn sbb nih sng sgt mengembang time cuti hr tu..ngee~

miss eira diana, sy trime award anda nih ngan hati
yg bangga+b'bunga2..
thanks for the award! i like


kimoterapi

written by; CikTupaii at 7:11 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |


KIMOTERAPI- satu kaedah untuk membunuh sel kanser dan sel2 yang sihat yang didapati membelah dengan terlalu cepat sehingga menyebabkan berlaku ketidakseimbangan kepada tisu badan.


cara2 kimoterapi;

1.Melalui salur darah- dadah akan disalurkan melalui salur darah yang cara menyeluruh keseluruh badan anda. Ini dilakukan sekiranya kanser anda berada pada tahap 4 dan sel kanser anda telah merebak ke banyak bahagian badan anda.Kaedah ini dikenali “INTRAVENOUS IV”.

2.Melalui mulut- mengambil dadah kimo melalui pil yang ditelan.

3.Melalui suntikan- dadah kimo disuntik terus kepada kedudukan kanser atau tumor.

4.Sapuan pada kulit- digunakan untuk kanser kulit.


kesan2 kimoterapi;

1.Pendarahan samaada melalui mulut atau rongga badan yang lain.

2.Kekeringan,kulit menjadi bersisik,kering dan berkedut

3.Keguguran rambut samaada sebahagian atau keseluruhan.

4.Kebas pada tapak tangan atau kaki.

5.Perubahan kepada sistem pendengaran anda.Contohnya bunyi bergaung.

6.Sering muntah adakalanya disertai darah.

7.Bengkak pada sistem deria atau pada organ badan.

8.Perubahan kepada warna kulit

9.Mudah dujangkiti penyakit samaada demam,batuk dsbnya.Kerana sistem imun telah binasa.

10.Kerosakan pada organ penting seperti jantung,hati,saluran darah dsbnya.

11.Kelesuan atau tidak bermaya.

12.Hilang selera makan.


Adakalanya simpton2 diatas adalah berbentuk sementara dan akan hilang apabila anda memberhentikan rawatan kimoterapi.Kebiasaanya doktor akan menggunakan dadah2 tertentu untuk menghadapi setengah2 simpton.Namun jika terjadi kerosakan pada organ2 tertentu badan ia kebiasaanya bersifat kekal.Ini termasuk kerosakan pada saluran darah.


..............................................................................................................................................................

td search pasal kimo kt mr google atas sebab ke-tidak-puas-hatian ngan penerangan doktor, dan nih result nyer.. thanks mr google.bnda nih m'ganggu-gugat keamanan mnda dan jiwa sy. mne tidaknyer. dr 6 mggu sekali, tbe2 jd 3 mggu skali. boleh ke nak b'tahan cmnh. takut jugak nengok pic die..adeh! yg pasti, skg ngah rsau klu2 lecturer suh jugak extand. sy xmau extand, nti xad kawan nak stdy sme2..huk2~ mntak jauh..amin...~~

sekarang, sy sharing2 info nih ngan anda sume..silalah baca~ =)



i'm back my dear frend ♥

written by; CikTupaii at 1:15 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

4 hr menyepi..
no blogging, fb-ing..
bukan pe, sy balik tpg lah awak,
ad org tu rndu..
smpai call i td..
waaa,, sy sgt2 terharu..
tq lah my frend a.k.a my ex-rumte mtrx..
kamu sgt2 mengingati dri ini,
since hr sblm blk lg..
nak ckp sore org lemah xb'maya,
kamu pun sore serak2 basah..
ala-ala ramli sarip gitu.
klu nyanyi lagu teratai, sure leleh di wat nyer..
pe2, tq coz amik berat pasal ak ea..
datanglah lawat kat sni...
ku menunggu kedatangan mu..
ececehh..
okey saasaa t'cyg,
i syg u lbey.. (mr airol lg lbey lah... =p)
frends forever n ever~

♥ lafazkan kalimah cintamu ♥

written by; CikTupaii at 1:03 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |


lafazkan kalimah cintamu..
novel tertebal pertama koleksi sy...
thanks to "hubby" ntok besday present nih..
dah dua dh ntok besday thn nih..
tp besday nyer lum lg..
stop pasal nih, smbg pasal novel..
cter yg klu dimnta m'beri bintang,
sy bg 5 bintang..
bukan sbb pemberinya, tp ceritanya..
mmg best sgt9!
sdey smpai nangis, lawak smpai gelak2..
siap boleh story kat adik2 part lawak tu..
heheh~ diorg pn sme dpt bygkan lawaknya..
4 hari jugak lah nak abiskan 800++ pge nih..
okey, sy puas hti sgt ngan novel..


lafazkan kalimah cintamu syg..
~ blushing~


Monday, July 19

finally.. ;(

written by; CikTupaii at 6:09 PM 3 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |
finally, dapat result dr hospital tpg,
agak terkejut jugak lah..
xassume smpai cmtu result dr sample operate hr tu,
OMG! mmg xsangka2..
patut ke sy nangis?? xpatut..
tp menangis jugak pas dgr sore ayah,
xpenah dgr sore ayah sayu cmtu..
wlpn xlah sayu sgt2, tp bezalah dr selalu...
tp, pas ayah passed fon kt mak,
trus nangis..dgr sore mak cm tabah jer,
tp mak mst ngah sdey sgt2..
sblm tu mak call pn dah wat ak b'debar2,
bler doktor ckp kne blk tpg atau transfer kuantan,
plus lg, mak ckp sore doktor tu mcm cemas..
klu ak yg dgr nih dah cemas,
mst mak ayah g jmp doktor td lg cemas..
sok jugak kne blk sbb doktor suh g hospital hr rabu..
thanks to my hubby coz td bwk g bli tkt..
dah xtau nak cakap pe..
perlu kuatkan smgt..
xkn nk balik umah ngan mata bengkak cm operate hr tu..
mst mak lg susah hti..
jgn nangis fina..be strong..
harap2 blk kejap jer, dan xerlu extand..huh~


Sunday, July 18

myvi kaler pink..suke! ♥

written by; CikTupaii at 3:23 PM 2 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

ngah mengusha2 td,
tbe2 jmpa gmbr nih..



hr tu shai ad ckp pasal myvi kaler pink.
tp xtgk pink tu cmne,
so, ckp jer xlawa, kaler oren tu lg lawa..
pas tgk td,
sius, terpikat..
ad sape2 sudi nak blikan??
sebab skg sy xad duit lg nak bli..
nak myvi tu..sius! huk2~
wat pic desktop lah cmni..ngee~

berat dah trun skit.. =)

written by; CikTupaii at 2:59 PM 3 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

hari rabu lepas timbang berat kat klinik ump,
dah alang2 g jmp doktor,
timbang lah berat jap.
ikutkan hti xmau timbang..
coz dah agak berat bertambah+bdn nih dh menegembang..
mmg terkejut tgk berat nek mendadak..
51.75kg! sigh!
gler kentang die nek..
lbh dr berat bdn idea..
so, semlm kuar timbang skali lg..
heheh! berat trun balik. 50.4kg,
skit jer lg nak dkt 50kg..
usaha lg, at least 50kg dah okey..
bru dapat berat bdn idea..
50 kg tu mcm berat kn?
tp, kesihatan kne jge..
biarlah nmpk berat, jnji idea..xgitu..
tp cmne nak kecikkan peha?
ad tips slen guna losyen mustajab?
sebab sdg dlm proses menguji thp kebenaran losyen tu..heheh~


bear in mind; 17th july 2010.. ♥

written by; CikTupaii at 7:57 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

ntok sekian lme xkuar b'2 sme..dua bulan lebih kot. finally, semlm dpt jugak spend time sme2. bukan date, tp kuat scra tbe2 kot. xplannig pun. tu pn sebab ikut org tu g tgk die men bowling. thanks sbb bawak fna kuar sme. terubat skit rse sakit malam tu..hehe.. pg tu, mak call, mk pelik skt2 pun nak men bowling..heheh, mcm mne lah nak men, nak angkt bola bowling pn tgn lum kuat lg. tahniah ntok group hubby sebab bukan no last..hee~

destinasi setrusny, shopping! shopping ke? tp ad jugak m'beli. surprise semlm, dah dapat besday present from hubby. awal betul adiahnya..thanks yea ntok "something magic" tu. nti fna pkai. act, xpenah t'pikir boleh dpt adiah perfume ntok besday present. sbb, not interstd sbnrny ngan bnd2 cm gitu..ngee.. tp, sy sgt m'hrgai p'berian dr sape2 yg m'beri, wlpn sekadar krts sekeping..hee~


next destination, tc ngan m'bawa bekal big apple from ec. yeah! dapat makan big apple kt tc ngan org tu. basic thing slalu wat bler kuar b'2. so, semlm dapat lah merse cm sblm2 nih, almaklumlah 2 bulan jauh. sume berubah xcm dlu. mse spend b'sme pn dah b'kurg.huhu.. tp semlm dah dpt mse tu, suke sgt2! tq hubby ! tp xdpt nk makan bubur ayam mcd.. =(

act big apple tu xleh makan lg kot. semlm bwk blk kt rumtes. moon tny fna mkn ke smbl memandang ngan penuh menakutkan.hee.. fna makan seketul. trus bg alasan nk makan ubat. pndai betul beralasan..hik2~ tq lah rumte sbb concern pasal rumte mu ini. mak xperlu rsau, sbb sy dah ad penasihat mknan disni. die boleh tlg jge kn.. i'm hepi coz dpt rumte2 yg concern cm korg. terbaiklah! tq ye kawan2.. =)

bear in mind, 17th july 2010

Saturday, July 17

mak cakap.. ♥

written by; CikTupaii at 2:45 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

antara ucapan mak td mse perbualan dlm tefon,

"akak, jgn lah nangis2 cmnih. mak susah hati. xmalu ke kat kawan2 tgk akak nangis. akak kne kuat, jgn nangis2. klu akak nangis2, nti akak lg sakit..mak ngan ayah pun rsau kat sni.."
** act mak, akak pn xnk nangis2 bler sakit, tp dah xtahan sgt. mak pn tau kan, bler akak sakit truk akak kan slalu nangis2. kat sni lg sng nak nangis sbb mak xad nak jge akak tmbh2 time akak ngah skt mcm nih..

"akak cbe lah sapu mnyk kat mne yg bolwh, bce doa, zikir2. moga2 makin kurg skt tu. mse mak jge akak pn, mak wat cmtu. kte dah ihktiar, tp bler akak sakit sgt cmtu, mak pun susah hti.."
** a'ah, bler kat sni, sume akak kne wat sndr. sapu ubat sndr, makan jge sndr, mkn ubat sndr. beza sgt. tmbh2 bler sakit cmnih. xad org sapukan mnyk kt bdn nih. sume kne wat sndr..

"akak sabarlah, akak kre bertuah, tuhan pilih akak. die nak uji akak tu. nak tgk sejauh mana akak boleh bersabar. sekurg2 skit2 dosa akak diampunkan. sabar ye sayang. sume tu ad hikmah. akak kne kuat. insyallah nti sihat lah.."
**mak, akak dah lama bersabar. tp bler sakit truk cm td, boleh ilang sabar nih. tmbh2 jauh dr mak, lg lah akak down sgt. ilang sume semangat. sbb tu lah akak nangis truk cm td.

"akak jge makan tu, jge kesihatan. jgn smpai sakit cm td. klu sejuk pkai bju tebal2. jgn mnd lmbt2. jgn mkn bnd2 sejuk. jge pntg makan lg. klu boleh biar luka operation tu betul2 dah kering. sabar dlu ye syg. nti dah btl2 sembuh, boleh dah mkn sume tu. akak jauh ngan mak, xad org nak jge, pntg mkn lebih mse skit xpe. nti xlah skt2 sgt.."
**mak, akak dah penat b'pantang mak. sume trse nak mkn skg. tmbh2 dah dok sni, sush nak cri mkanan. ikutkan hti, rse nk mkn jer sume. tp slmt ad rse takut. tu pn ad curi2 makan ayam hr tu skit..sory mak.. =(

"akak jgn lah balik eh. dok je sana. klu akak balik extand, nti rugi. thn nih dah lah akak nak li. sabar lah syg. xlama lg baik lah tu. nti blk cti kte g ngurut lg. mgkn urat2 tu skt lg. len kali jgn diam jer bler jatuh. skg kan dah susah..."
**akak pn xnak extand mak, rugi masa. tp klu dh skt truk, mmg akak nk balik umah. klu xleh nk fokus, wat pe stay sni. bek blk dok, blh berubat, ad org jga. tp klu boleh xmau extand tu. mntk jauh..huhu~

klu lah ak boleh luahkan kat mak,

**akak dah xtahan nk tggung sakit nih. bler time die skt truk, mmg menyiksakan. rse cm nak mati pn ad. slalu jer akak doa, mntk pe yg akak tanggung nih berakhir. akak dah penat, xtahan dah. sdey tgk mak ngan ayah susah. sepjg cti dan skg, lg susah hti sbb akak jauh. nih belum lg tau yg masalah kt leher tu. dah 2 bln lebih mcm nih. wlpn smkn kurg skt tu, tp bler jd mmg terseksa. maaf mak, ayah akak dah susahkan ayah. abis mse, tenaga ngan duit bawak akak berubat. hope akak kuat ntok tggung sume nih wlpn sbnrny akak mmg dh lemah dan give up ngan keadaan skg. lg gve bler time sakit sorg2, xad teman..

(ad sape2 boleh bg tau mak sy? sbb mak sy xbce blog nih. xon9..ngee~)

thanks to ayah, sbb td teman mse sakit td. msg2, call. tp suka dgr ayat last ayah sblm ayah tido td, "anak ayah dah boleh gelak. ayah boleh tido ngan tenang.."
*selamat malam ayah..thank you!

mak, akak akn ingt sume tu mak. maaf slalu melawan. he2, anak mak mmg suka melawan+memberontak bler die rse xkena ngan die. mogok lapar pn penah buat. sory wat mk nangis ngan keadaan akak nih. nti akak dh sihat, mk mst xsdey2 dah.. =)

mood: penat menahan sakit td, badan dah letih2. nih bru dapat bngun dr p'baringan (betulkah?).. selingan disni, thanks to my rumtes sbb m'bntu and mr hubby sy sbb call sblm tdo n offer ikut die sok. nak ikut! pg nti mst sihat, so boleh kuar ikut die..ngee~
nak releks kan bdn yg sudah penat.. =)

♥ sy syg mak dan ayah sy!!

Friday, July 16

first time~

written by; CikTupaii at 9:32 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

story semalam..
first time bawak kete auto,
besar lak tu..adeh,
mmg mencuakkan..
sume disebabkan en hubby sy xbawak lesen.
bgs syg, len kali tggl lg..
tu pasal i syg u lbey..haha~
(klu nk drive lg blh? tp..takut..huhu)
first time bwk, first time kne check lesen ngan jpj,
slmt bwk lesen, klu x
b'kmpung smpai mlm kot kt psr mlm tu..
pe2 thanks sbb tlg mse fna drive
dn beri kepercyaan ntok bdk bru nih
drive kete pesona tu..
ketar jugak lah tgn pastu..hee~
spesel thanks jugak teman i bkak pose semlm..
best n sweeettt..
suke, suke dpt spend mse ngan kamoo..

conclusionnya, semalam ad bnyk bnd first time jd
since balik ump nih.
first time pose kt ump,
first time drive, kete besor n auto gtu,
first time kne check lesen..
weuu~~ =)

Thursday, July 15

♥ sy sayang kamu ♥

written by; CikTupaii at 8:25 AM 2 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

please take note!


sius sy xtipu..
sikit pun tidak..

♥ ♥ ♥





and..


saya...



hanya kau di hatiku..
xmudah ku melupakan mu..
hnya kau yg ku perlu..
bayang2 masih m'hantuiku..
kamu slalu dihatiku..
dgrlah rayuan di hatiku..
sesgghnya ak m'cntaimu..
slalu di hatiku memggil nmamu..
kau lah permata hatiku..
suluh menyinar hdupku..
yg slalu menerangi hr gelapku..

♥ ♥ ♥




of course lah...


full stop-


Wednesday, July 14

♥ ♥ ♥ hummy si hamster comey ♥ ♥ ♥

written by; CikTupaii at 10:41 PM 2 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |
sy ad hummy, si hamster comey..
thanks alot kt mr aizad,
coz bg coding ntok hamster nih..
so, sape2 yg singgah blog nih,
tolong lah bg makan kt hummy yer,
die kuat makan cm tuan die..ngee~

Tuesday, July 13

♥ ♥ tagged from eira ♥ ♥

written by; CikTupaii at 6:36 AM 2 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

kali nih sy jawab tagged kamu eira..
thanks sebab suka offer award kat fina..
tnda trima kasih+syg, trime lah jwpn dibwh nih ngan hti yg b'bunga2..ngee~

1) Anda mesti memberi pujian pada pemberi AWARD ni
eira kurus dr fna! baik dan makin cumel..okey x?? yg pasti, ko sorg kwn yg bek ntok kwn2 ko.. =)

2) Sila beri AWARD kpd 10 blOgger yg lain

nak bg kat sume! sape nak, silalah jwb..ntok awardnya sila klik; award

3) Anda mesti memberitahu kpd 10 blOgger ni
dah announce kat entry nih! =)

4) Bagaimana anda bOleh digelar blOg yg besh n great
bler ad org puji blog nih BEST n GREAT.. so, silalah puji..ngee~ (tq!) =p

sy dah settle jawab tagged nih,
so, blog nih kre 'd bestest blog' lah??heee~ (blush)

Lilypie Second Birthday tickers
 

fiena jaafar ♥ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting