Petang tadi, sambil bersantai diluar rumah sambil tengok budak-budak main bola di padang, sy bersembang dengan mak. Mulalah mak bercerita itu dan ini sambil memberi nasihat beliau.
Mak cakap jangan kawen muda, kalau perempuan tu takpe lah. Dalam umur 20 lebih tu dah boleh kawen, tapi awal sangat dalam belasan tak sesuai. Pasangan muda tak elok kawen awal, nanti cepat sangat jemu. Tambah-tambah bagi golongan lelaki. Mulalah nanti baru kawen bape tahun dah cerai-berai. Hurm, terpikir jugak. Bagi golongan yg "alim-alim" tu kan diorang kawen awal. Malas nak komen banyak, kita kurang makan garam lagi. Mereka-mereka tu pun tak sama macam sy nih. Jauh panggang dari api. Bukannya baik mana pun sy.
Ditambah lagi dengan nasihat mak, sebelum kawen tak elok selalu jumpa. Nanti bila kawen cepat jemu. Sebab tu orang tua-tua dulu tak bagi jumpa-jumpa sebelum kawen. Betul jugak, orang dulu-dulu kekal lamanya. Sedangkan sebelum kawen tak lah bercinta bagai nak rak macam orang sekarang. Aish, tekena batang hidung sendiri. -Muhasabah diri-
Memang lumrah hidup macam tu kan, mula-mula semua best. Lama-lama, yg best semua rasa dah tak bape best. Hope jodoh sy dan awak kekal dan jangan jemu-jemu dengan sy. hee ^_*
Mak cakap jangan kawen muda, kalau perempuan tu takpe lah. Dalam umur 20 lebih tu dah boleh kawen, tapi awal sangat dalam belasan tak sesuai. Pasangan muda tak elok kawen awal, nanti cepat sangat jemu. Tambah-tambah bagi golongan lelaki. Mulalah nanti baru kawen bape tahun dah cerai-berai. Hurm, terpikir jugak. Bagi golongan yg "alim-alim" tu kan diorang kawen awal. Malas nak komen banyak, kita kurang makan garam lagi. Mereka-mereka tu pun tak sama macam sy nih. Jauh panggang dari api. Bukannya baik mana pun sy.
Ditambah lagi dengan nasihat mak, sebelum kawen tak elok selalu jumpa. Nanti bila kawen cepat jemu. Sebab tu orang tua-tua dulu tak bagi jumpa-jumpa sebelum kawen. Betul jugak, orang dulu-dulu kekal lamanya. Sedangkan sebelum kawen tak lah bercinta bagai nak rak macam orang sekarang. Aish, tekena batang hidung sendiri. -Muhasabah diri-
Memang lumrah hidup macam tu kan, mula-mula semua best. Lama-lama, yg best semua rasa dah tak bape best. Hope jodoh sy dan awak kekal dan jangan jemu-jemu dengan sy. hee ^_*

