..:: "Alihkan matamu ke laut, airnya cantik membiru dan penuh ketenangan..tetapi hanya ALLAH saja yang tahu rahsia di dalamnya..begitulah dengan kehidupan manusia.. riang ketawa..tetapi ALLAH yang tahu rahsia kehidupannya.. jika kau terasa kecewa, pandanglah ke sungai..airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghalang..jika kau sedih, pandanglah ke langit..kau akan sedar bahawa ALLAH sentiasa bersamamu.." ::..


Followers

Sunday, April 3

Bila lama-lama nanti jemu

written by; CikTupaii at 12:58 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |
Petang tadi, sambil bersantai diluar rumah sambil tengok budak-budak main bola di padang, sy bersembang dengan mak. Mulalah mak bercerita itu dan ini sambil memberi nasihat beliau.

Mak cakap jangan kawen muda, kalau perempuan tu takpe lah. Dalam umur 20 lebih tu dah boleh kawen, tapi awal sangat dalam belasan tak sesuai. Pasangan muda tak elok kawen awal, nanti cepat sangat jemu. Tambah-tambah bagi golongan lelaki. Mulalah nanti baru kawen bape tahun dah cerai-berai. Hurm, terpikir jugak. Bagi golongan yg "alim-alim" tu kan diorang kawen awal. Malas nak komen banyak, kita kurang makan garam lagi. Mereka-mereka tu pun tak sama macam sy nih. Jauh panggang dari api. Bukannya baik mana pun sy.

Ditambah lagi dengan nasihat mak, sebelum kawen tak elok selalu jumpa. Nanti bila kawen cepat jemu. Sebab tu orang tua-tua dulu tak bagi jumpa-jumpa sebelum kawen. Betul jugak, orang dulu-dulu kekal lamanya. Sedangkan sebelum kawen tak lah bercinta bagai nak rak macam orang sekarang. Aish, tekena batang hidung sendiri. -Muhasabah diri-

Memang lumrah hidup macam tu kan, mula-mula semua best. Lama-lama, yg best semua rasa dah tak bape best. Hope jodoh sy dan awak kekal dan jangan jemu-jemu dengan sy. hee ^_*

Friday, April 1

Giveaway: MUMMY NAK KASI GIFT LAGI!!!!

written by; CikTupaii at 11:17 PM 2 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

Dapat tag dari Amiera Hilton lagi. Thanks darl! BeLog MumMy DaNny nak bagi gift kat 20 orang follower beliau yg dipilih secara rawak. So sy tagged eira diana, ain yusof, fizza, ajaatyne, and aqma nadira. Gudluck untuk Mummy dan korang yg ditagged. Jom cepat-cepat join!

written by; CikTupaii at 4:32 PM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |
PET scan; 31 March 2011

Hari yg dinanti-nantikan, dan hari dimana sy terpaksa berdiet sampai 2 hari, perut sentiasa lapor dan paginya hanya sarapan 3 keping roti kosong dan air masak (bagi kes sy). Diet tu sebab untuk kurangkan gula dalam badan. Doktor cakap dalam ubat nati ada gula jugak. So nak elak gula terlebih. Nati ubat tu tak dapat detect sel kanser kalu gula dalam badan lebih. Rugi masukkan ubat yg mahal tuh. Actually nih first time sy buat PET scan dan sy memang mengharapkan result yg positif, positif dan positif.

Tepat pukul 10 pagi sy sampai di Jabatan Nuklear Hospital Penang. Wah, nuklear tuh, sy yg mula-mula dengar dulu pun terkejut. Mana taknya, nuklear tu kan bahaya. Lepas dah pegi sana, melalui beberapa prosedur di sana, so sy dah paham kenapa jabatan tu dinamakan JABATAN NUKLEAR, hurm. As usual, bila kita pegi mana-mana pun mesti nak kena register dulu, nasib sy baik pagi tu, tak perlu nak kenalkan diri sebab nurse di situ dah kenal. EH, eh boleh pulak dia cam walaupun sebelum nih just bercakap dalam fon je. Mungkin sy sorang je kot pesakit perempuan berusia awal 20-an hari tu.

Dipendekkan citer, mula-mula sy dan ayah diberi sedikit briefing pasal PET scan nih oleh doktor J****** (nama beliau sy tak engat lor). Tuan doktor explain lah serba sedikit pasal PET scan, prosedur dan tanya beberapa soklan mengenai sakit sy dan latest report ct scan sy hari tu. PET scan lebih berkesan dari CT scan sebab dia boleh detect sama ada sel kanser tu aktif ke tak. Untuk kesan sel tu, ubat yg mengandungi RADIOAKTIF dimasukkan ke dalam badan pesakit. Ubat tu akan pergi ke sel barah yg ada dalam badan, kalu tak ada sel barah maknanya ubat tu takkan singgah mana-mana, means terus keluar jer.

Kata doktor tu, bengkak (mungkin sel barah) masih ada dalam badan sy dan berdasarkan report, saiz dia tak mengecut compare CT scan yg kedua. Kemungkinan bengkak tu takda apa-apa sebab bengkak berkemungkinan tak surut sebab baru lepas chemo, atau dan kemungkinan jugak bengkak disebabkan ada jangkitan kuman dan berkemungkinan bengkak tu bukan sel kanser kerana dia ambil masa sikit untuk surut. Sebab tu PET scan dilakukan bagi patient yg dah banyak kali buat CT scan untuk pastikan yg bengkak tu bukan sel kanser yg aktif.

Lepas tu, sy disuruh menunggu di bilik 4 dulu untuk buat line kat tangan dan tukar baju. Alhamdulillah, just cucuk sekali je untuk dapatkan line yg cun, hee. Lepas tu sy di bawak ke bilik berehat. Duduk bilik tu sorang-sorang, ayah pulak kena tunggu kat bilik 7 (bilik menunggu). Sedih jugaklah duduk dalam bilik wad tu sorang-sorang. Apa lagi nak buat, tido jelah sementara nak tunggu ubat tu sampai pukul 1.30 nati. Lama kan? Ubat tu dari KL, so lama lah nak kena tunggu.

Pukul 1.30, ubat tu dimasukkan dalam badan sy, dan disuruh rehat lagi selama sejam. Untuk prosedure seterusnya sy disuruh buang air kecil, ini memang prosedur yg perlu pesakit buat. Tak kira macam mana pun, mesti kena buang jugak. Selama setengah jam sy duduk dalam bilik scan tu. Nih first experience masuk dalam mesin scan yg satu badan tu. Mula-mula masa nak dimasukkan sy bukak mata sebab nak tengok apa yg sy bakal lalui. Tapi doktor suruh tutup mata sebab diorang nak on laser. Cepat-cepat tutup mata lepas dengar laser. Walaupun mata tertutup, sy tetap nampak cahaya terang masa lampu on. Letih jugak lah sebab dalam tu tak tenang, disebabkan tak boleh nak tido dalam tu dan perut dah mula buat hal.

Prosedure akhir, check out wad. Terkejut jugak dengar perkataan WAD, tamau lah dok wad. tapi rupa-rupanya just kena potong nama jer, sebab diorang daftar wad mula-mula sebagai backup kalu jadi apa-apa. Lega sangat bila semua dah settle. 

AWAS: Dalam tempoh 24 jam bahan radioaktif dalam badan sy aktif dan bagi scan nih kanak-kanak dan ibu mengandung dilarang untuk datang sama. Perlu minum banyak air untuk mempercepatkan bahan radioaktif keluar dari badan dan sekiranya membuang air, perlu flash banyak kali kerana bahan radioaktif mungkin membahayakan orang lain.

Lilypie Second Birthday tickers
 

fiena jaafar ♥ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting