..:: "Alihkan matamu ke laut, airnya cantik membiru dan penuh ketenangan..tetapi hanya ALLAH saja yang tahu rahsia di dalamnya..begitulah dengan kehidupan manusia.. riang ketawa..tetapi ALLAH yang tahu rahsia kehidupannya.. jika kau terasa kecewa, pandanglah ke sungai..airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghalang..jika kau sedih, pandanglah ke langit..kau akan sedar bahawa ALLAH sentiasa bersamamu.." ::..


Followers

Tuesday, March 8

fakta dan auta

written by; CikTupaii at 1:53 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

fakta: ada patient kanser yg sembuh lepas menerima rawatan sel-sel kanser dalam badan hilang, dan bagi patient lymphoma tidak mustahil akan menghidapinya kembali. majoriti patient leukimia kritikal akan mempunyai jangka hayat yg singkat. wallahualam.

auta: cakap-cakap sesetengah orang; sume patient kanser akan mati. "yg nih memang menyakitkan hati dan membuatkan pesakit-pesakit selalu down"

note: aha, yg sume patient kanser akan mati tu tak betul kalu diorang ada menerima rawatan. buktinya, kalu korang pegi mana-mana hospital mesti korang akan jumpa patient kanser yg masih wat follow up. dan patient kanser yg mati tu kalu tak wat kimo atau apa-apa rawatan yg doktor suggest, memang dah tipis harapan nak baik. kecuali dengan kuasa tuhan.

satu lagi, rawatan kampung kadang-kadang boleh mengubat penyakit kanser. tapi dalam setahun dua atau beberapa tempoh jangka masa, penyakit tu akan serang balik. mungkin masa tu harapan sembuh tipis. thats why sy lebih prefer rawatan hospital. rawatan kampung nih boleh jugak. seperti kata seorang doktor nih; kimo adalah penting, rawatan kampung kira ikhtiar kedua.

Monday, March 7

written by; CikTupaii at 6:36 AM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

 assalam and good morning!

selamat pagi cinta ♥ morning kiss dengan kesegaran colgate! eh, silap. ubat gigi safi suci dan murni. =)

rekod peribadi berblogging diawal pagi semasa bercuti di rumah. bukan hape, tak boleh tido lagi. pagi nih sharp pukul 6 pagi kena makan ubat ntok ct scan pagi nih. alahai, ikutkan hai tamau wat ct scan hari nih. bila pikir-pikir balik susah nak dapat date ntok appoinment, so dengan paksa rela korbankan diri jugak. sy tamau kena cucuk! tangan kanan pun tak baik lagi, huhu. dari bulan lepas dah sibok pegi booked tarikh, see betapa susahnya nak dapat tarikh. tu belum lagi prosedur-prosedur sebelum dan semasa ct scan. ahhai, buat korang-korang "berhengatlah sebelum terkena" okay! kalu ada sakit tu cepat-cepat pegi check dan sakit walaupun sikit-sikit bawak-bawaklah rajinkan diri berjumpa dengan tuan doktor ye kawan-kawan.

pagi yg mendebarkan buat sy. masih terasa pahit-pahit ubat tadi tak hilang lagi. teringat lak masa first time ct scan dulu tersilap makan ubat. kesannya "laloq" satu hari. tido memnag tak hengat dunia kau! tapi kali nih dalam keadaan tenang tambah ubat yg iras-iras rupa macam ubat nih takda so tak lah tertukar lagi. tapi skarang perut lapau mintak menampau. aduh! kena posa lah pulak, tapi perut dah wat irama tak best. tolonggg..

sy adalah manusia yg paling mengharap sangat-sangat skarang nih. hope, result ct scan positif. dah tamau wat kimo dah. letih dan sakit yg teramat. urat pun dah banyak block. dan skarang nih sangat-sangat mengharap keajiban terjadi. sy nak balik blaja macam dulu-dulu, nak jumpa kawan-kawan, nak jumpa buah hati sy itu sudah pasti. dan skarang sy terasa nak makan aiskim sangat-sangat, hee. okay, stop dulu. tata~

nota: a diary of Hodgkin lymphoma patient

Friday, February 25

isnin, selasa, rabu, jumaat, sabtu, ahad! *sigh*

written by; CikTupaii at 11:09 PM 0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |

hai, hai readers.

sangat-sangat letih siang tadi dah terbalas dengan tido yg cukup dr pukul 2-6 petang. haha, hebatkan? hari nih adalah hari paling lama 'bertapa' di hospital. 5 jam yg boleh diisi ngan tido. tido, tido, dan tido. lately sy suka tido lah. tapi bila malam, prob nak tido pulak, aiseh!

macam biasalah, bler pas kimo, next week-nya mestilah pegi check darah. okay, white blood cell sy trun 2.0 lebih. apa lg, of courselah kena cucuk neupogen. neupogen tu dah macam nyawa skang nih. tapi kali nih lain pulak. sebab doktor pakar penang suh cucuk dua hari berturut-turut. makanya tiga hari tanpa cutilah kena pegi hospital. hari rabu repeat FBC (check darah). lepas cucuk neupogen of course lah darah putih naik. tapi pegi repaet FBC lagi hari nih (jumaat). mak aii, kejut ko! dari 7.0 sumthing turun sampai 2.0 sumthing. gila kau! banyak tuh.

dan apa lagi, atas arahan doktor pakar di hospital penang, kena cucuk neupogen hari nih, sabtu ngan ahad. alamak! neupogen dah abis. dapat 2 botol je hari tu. selamat lah farmasi hospital taiping ada stok. so, takyah nak ke penang. sebab tunggu neupogen tadi lah kena dok 5 jam kat day care tu. nasiblah ada budak-budak comey yg sudi melayan, taklah sdey sangat kena tinggal sorang-sorang.

tadi jumpa budak kecik tu, dia pakai mask macam sy. tapi mask dia lg comey, ada gambar katun. nak jugaakkk! dia sangat comey macam shin bi, lupa lak citer pe. sy doakan adik tu cepat-cepat sembuh. sangat-sangat berterima kasih kat cik doktor tadi yg penat ke hulu, ke hilir sebab nak cari neupogen sy. i sayang u lebih lah cik doktor yg sporting, ngee~


nota: isnin nati hospital penang lak, huhu.

Lilypie Second Birthday tickers
 

fiena jaafar ♥ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting