..:: "Alihkan matamu ke laut, airnya cantik membiru dan penuh ketenangan..tetapi hanya ALLAH saja yang tahu rahsia di dalamnya..begitulah dengan kehidupan manusia.. riang ketawa..tetapi ALLAH yang tahu rahsia kehidupannya.. jika kau terasa kecewa, pandanglah ke sungai..airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghalang..jika kau sedih, pandanglah ke langit..kau akan sedar bahawa ALLAH sentiasa bersamamu.." ::..


Followers

Saturday, February 11

Kerana Nama

written by; CikTupaii at 11:47 PM
Namaku Shahfina . Orang panggil fina . Tapi  suka eja dengan ejaan ‘fiena’ . Bila ber – msg pulak, suka taip ‘fna’ je bukan apa jimat space. Sejak teknik baru mula dengan panggilan nih dan sampailah skarang . Masa sekolah rendah dulu sampai form one , kawan – kawan kat sana kalau tak panggilan nama penuh diorang panggil ‘ina’ . Skang nih ada lagi kawan – kawan kat kl tu panggil dengan panggilan tu . Dulu cukup tak suka orang panggil ‘fina’ sebab mengaitkan aku dengan sorang senior nih yang bernama ‘fina’ jugak . Disebabkan perangai dia yang tak berapa nak berkenan so aku tak suka bila orang panggil nama tu dekat aku . Tambah pulak , bila diorang sebut nama tu confirm memang ingat kat budak tu .. Tapi skarang , nama tu yang aku suka guna . heee

Okay .. okay .. stop citer pasal aku .

Actually bukan nak citer pasal nama aku pun . nak citer pasal novel yang baru aku baca dalam tempoh cuti sem nih “ Namaku Bedah ” hasil karya Ikmal Shah . Pendapat aku tu novel remaja lah kot sebab citer- nya tak lah berat sangat .Disebabkan novel nih lah aku tertarik nak buat entry “Kerana Nama” hehehe.. Sini aku bagi synopsis novel nih mungkin ada yang belum baca .



Synopsis : 

Nama watak dalam citer nih Bedah . Bedah binti Bedul . Nama gabungan mak ngan arwah ayah dia tanda cinta diorang , diorang namakan satu –satu puteri diorang tu dengan nama Bedah ( gabungan Bedul dan Hamidah ) . Bedah nih cantik , bijak kalaua orang tengok dia mesti tak percaya nama dia Bedah . Yelah , rupa cantik tapi nama macam tu . ( mengikut dalam novel la ) Sebab malu dengan nama tu Bedah nih nak tukar nama dia , tapi mak dia tak izin sebab nama tu kira lambing cinta dia kat arwah suami nih . Memandangkan Bedah bakal melanjutkan pelajaran , dia usahakan jugak tukar nama dia sebab nak mendaftar kat kolej nati dengan baru tanpa pengetahuan mak dia .
Berjaya jugak dia menukar nama ‘Bedah’ tu kepada ‘Puteri Anis’ . Tapi last – last terbongkar jugak nama sebenarnya lepas dia mengalami accident masa menyertai larian apa ntah , tak ingat . Bila dia sedar , dia menyesal dan dia guna balik nama ‘Bedah’ tu .

*kalau nak tahu lebih lanjut , bacalah novet tu !  ^_+

Kesimpulannya di sini , nama yang menarik tu penting . tapi biarlah bermakna . So , aku ambil pengajaran dari cerita nih . Pasnih ada anak kena bagi nama yang sesuai mengikut peredaran zaman dan semestinya ada maksud yang baiklah . Pasnih tak ada lah anak aku nak sibuk – sibuk tukar nama . Tak gitu ? So far ada dah nama yang berkenan untuk baby boy and baby gurl nati .. he he he  ^^  (berangan lebih .. maafkan sy )

Notes : Pemberian nama itu Penting ! ( learnt from novel ‘ Namaku Bedah ‘ ) . Lambat post sebab masalah tak boleh online  ;)

0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |:

Post a Comment

Drop your comment here

Lilypie Second Birthday tickers
 

fiena jaafar ♥ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting