t'nyata, usaha mengawal diri itu bukanlah semudah memetik jari. adakah kamu mampu melakukannya @ kamu seorg yg benar2 ilang kawalan? ikuti kuiz ini ntok mengetahui tahap kawalan dirimu.
1. salah sebuah butik pakaian kesukaan kamu m'adakan sale bsr2an sehgga 70%. kebetulan, di dlm dompetmu ad wang tunai yg bru kamu kuarkan dr bank. kamu:
A. m'belanjakan sume wang yg ad dlm dompet! bler lg nk bli baju2 b'jenama yg murahkan?
B. tgk2 dulu. kalu ad baju yg cntik, brulah kamu beli. xblh blanje lbh dr rm200.
C. tahan diri. kamu sudah m'punyai senarai p'belanjaan yg perlu diutamakan ntok bln nih.
2. kamu sudah sejam lebih menunggu di restoran semasa shbt karibmu menelefon ntok m'batalkan temu janji kerana kucing kesygannya mati.
A. tiada masalah. pesan makanan & slps itu pulg ke umah dgn sng hati.
B. trus memarahiny krn ingkar jnji. ad ke patut kucing lbh pntg dr shbt sndr. grrr...
C. rasa geram tp cepat2 kamu lupakan. malah kamu aturkn masa ntok p'temuan lain b'smanya.
3. reaksi kamu jika xm'jumpai buku yg dipinjamkan dr p'pustakaan.
A. cari diserata umah. stiap ceruk & ruang. kalu xjmp, b'terus trg saja ngan p'pustakaan.
B. panik & mengerahkan sume org dlm umah ntok m'cri buku itu! buku itu msti ditemui! adoi!C. trus beli buku baru sbgai gnti.
4. seorg teman m'bocorkan rahsia peribadi kawan sekuliah @ sepejabatmu. keesokkan harinya kamu:
A. berusaha melupakan gosip itu. buat apalah diingtkan p'kara yg xmustahakkn?
B. telefon kwn rapatmu ntok m'bncgkan gosip itu.
C. kumpulkan kwn2 sekuliah @ sepejabat ntok menyebarkan rhsia bsr si dia. uikk!
5. kamu baru menyiapkan 50% yg wajib diantar dlm masa 2 hr lg tetapi keadaan diri kamu pula semakin penat & xb'maya. kamu:
A. paksa diri ntok mnyelesaikanny! terus berjuang...
B. kemas kini tgsan t'sebut & pulang ke umah. esok, kamu akn dtg lbh awal ntok menyiapkan serta memeriksa kesalahan tatabahasa & sebgainya.
C. trus pulang lah! sok kan masih ad. rileks lah beb!
6. dipesta hari lahir temanmu t'sedia makanan favourite kamu sdgkan kamu bru saja m'jamu selera di umah.
A. ambik saja makanan yg ad. bler lg nak rasa makanan yg enak2 & p'cuma ini kn? ah sonoknya!B. kamu hnya makan salad & ais kim saja. bmbg muntahkan makanan.
C. minum air putih. kamu sdg diet nih!
7. teman lelaki m'adiahkan kamu sebntuk cncn permata smpena hari kekasih. kamu:
A. suka sgt! kamu b'kongsi kegembiraanmu dgn shbt yg rapat saja.
B. terasa bgtu dihargai. sgghpn bgtu, kamu xmemakainya. taku dikatakan menunjuk2.
C. sibuk menunjukkan cncn itu kpd stiap org yg kamu jmp.
8. kamu msh b'sendirian. kamu:
A.melakukan apa jua cara ntok memiliki teman lelaki. dr menyertai ruangan m'cari jodoh di majalah, chatting hgga lah diperkenalkan oleh teman2 & ahli kuarga. yg pasti, kamu perlu m'dptkan teman lelaki.
B. join aktiviti luar sehhga kamu m'perolehi bnyk kenalan. siapa tahu ad yg melekat dgnmu.
C. xmahu pikir. mgkn belum ad jodoh lg. kamu lbh slesa menumpukan pd pelajaran & pekerjaan.
9. ketika teman melewati mejamu, dia t'cium bau wangi dr mu & memujimu. kamu:
A. b'tnyakan dia jika mahu menyembur mnyk wangi itu ke tubuhnya.
B. smpn niat ntok m'adiahkan mnyk wangi yg sma pd nya semasa hari lahirnya nti.
C. buat selamba tetapi hati ttp rasa b'bunga.
10. jika dibandingkan dgn telefon bimbit rakan2 mu, telefon bimbitmu t'nyata kuno & ketinggalan zaman. kamu:
A. dpt bonus/biasiswa nti, kamu pasti akn "sambar" telefon baru.
B. trus m'gntikan telofon itu. malulah! kwn2 tgk!
C. xlayan. bnyk bnda lain yg perlu kamu beli dulu.

JIKA NILAI KAMU
0-7 TERLALU KAWALkamu seorg yg t'lalu tgs pd diri sndr. jika kamu merancang sesuatu p'kara, kamu akn pastikn ia menepati sasaran & lgsg tiada perubahn! demi m'capai matlamat yg ditetapkn, kamu mengetepikan kesihtan dri & plg pntg kamu sggp "kerahkn" org lain ntok m'bntu kamu! xbaik begitu. jika kamu t'lalu "patuh" dgn target yg disasarkn & xboleh b'sikap fleksibel, kamu bakal m'jdi indvdu yg "kaku" & m'bosankan! ntok m'hindarinya, apa kata kamu aturkan temu jnji b'sma teman lama & blanjakn dirinya. malah, dgn b'gosip & b'gurau senda mmpu m'buatkan idup kamu lbh ceria & b'warna!
8-14 FLEKSIBELtahniah! kamu adalah indvdu yg b'upaya mengimbangi antra plajarn/pekerjaan & waktu b'hibur! sekirany kamu merasa penat, kamu xsesekali ragu ntok b'istirehat. kebijaksanaan kamu mengawal dri & kehdupn m'buatkan rmai org slesa dgn mu. plg pntg, teman2 tahu kamu sgt komited ngan kuliah/pekerjaan tetapi kamu ttp blh b'gmbira b'sma mereka. slain itu, antra kelebihan lain mu, kamu xmudah "tenggelam" dlm emosi miskipun ad pihak yg menyakiti kamu. oh ya! kamu jugak bukanny indvdu yg mudah t'pengaruh dgn sesuatu produk, promosi, @ iklan yg ditawarkan. jadi, kamu blh menabung & m'buat smpnan ntok msa dpn. truskan ya!
15-20 XTERKAWAL aduh...kamu mmg sukar ntok dikendalikan. pendek kata, kamu mmg xdpt mengawal dri! cnthnya jika teman m'batalkan jnji nya, kamu anggap die sbgai p'khianat. jika kamu m'punyai wang sedikit, kamu trus b'shopping m'buta tuli. tntg dri mu yg xm'punyai teman lelaki pula, arghh kamu trima saja siapa saja yg mengorat kamu! dlm hal nih sukar ntok kamu mengawal keinginan mahupn emosi dri. hati2 ya krna kebiasaanmu ini hnya akn merugikan drimu kelak. mulai dr hati ini, jika ad sasuatu yg m'buatkan kamu kesal & kecewa, usahakanlah ntok mengawal dri. kita mmg perlukan cita2 dlm hidup ini tetapi sesuaikan jgk dgn keadaan dri ya!

0 drop ur comment here, arigatto =) | tabungkomen |:
Post a Comment
Drop your comment here